onsdag 25. mars 2009

Uke 13 - Utplassering

Nå begynner det å bli en stund siden jeg har skrevet på bloggen min.

Jeg tenkte jeg bare ville fortelle at i går fikk jeg være med på basemøte, og denne gangen kom det en dame som jobber veldig mye med barn som har "adferds problemer" osv. Det synes jeg var bra å være med på i og med at jeg valgte sosial kompetanse som fordypningstema. Jeg synes det var veldig spennende å høre på hva hun hadde og si om hvordan man skal forholde seg til disse barna.

Vi har et barn som de fleste voksne som jobber der synes er veldig vanskelig å takle til tider. Han nekter å gjøre hva de voksne sier hvis han først kommer i "det humøret", og han pleier å hive ting rundt på andre og slå.

For å bruke et eksempel, så gikk han opp på taket og hev snøballer ned på andre. Det hun damen fortalte at man måtte gjøre er at man ikke skal stå der å si "NEI, det får du ikke lov til, kom ned hit med en gang!".. Det man må gjøre er å overse han, men man skal heller ikke overse han helt. Man skal gå bort dit, vinke til han og si hei, og så gå vekk å gjøre noe annet f.eks. finne på en aktivitet med noen andre barn ute.

Det som er ønske er at da begynner han å heller tenke selv, om hvorfor han gjør dette osv.. Og han får heller ikke den oppmerksomheten han ønsker. Han ønsker helst at vi voksne skal stå å kjefte på han for at han skal få oppmerksomhet. Og når man da viser at han har sett han, men at man ikke bryr seg, så oppnår ikke han det han vil, og man gir heller oppmerksomhet til andre barn. Men hvis man overser han totalt, vil han begynne å gjøre ennå mer bråk fordi han tror vi ikke har merket han. Tilslutt hvis man ser han senere, kan man gå bort til han å si "hmm.. jeg synes det var veldig rart at du sto oppå taket, når alle de andre var nede å lekte.." Man trenger ikke si mer enn det, men bare en sånn type setning som kan få han til å tenke over hva han driver med.

Dette var bare noe av de hun damen fortalte oss i går, men jeg synes dette var veldig spennende og interessant. Dette er en litt annen måte å møte disse barna på. Ellers var dagen stort sett vanlig, og jeg trives veldig godt der.

2 kommentarer:

Anette sa...

Hei Cathrine
Så spennende at du fikk være med på dette da :-) Det er alltid nyttig å lære om ulike måter å håndtere "utfordrende barn" på!

Håper du deler flere erfaringer med oss etterhvert!

Julie Kristine Nielsen sa...

Hei Cathrine.
Så bra at du fikk være med å lære det;) Det har sikkert vært til stor nytte:) Kanskje du kan skrive om det har fungert hvis dere har lagt merke til det, for det kunne vært nyttig for andre å se om det fungerer slik at de selv kan gjøre det ;)

Lykke til videre :D