torsdag 30. oktober 2008

Uke 41 - Utplassering

I uke 41 var jeg utplassert en uke (eller i 4 dager) i en barneskole som jeg skal jobbe i fast hver tirsdag fremover. Vi skulle være der denne uka for å bli kjent med stedet, barna og de ansatte som vi skal jobbe med.

Jeg synes arbeidsuka gikk bra, og jeg synes det var morsomt å jobbe der. Synes det var gøy å jobbe med litt eldre barn enn barnehage barn som jeg jobbet med før, fordi jeg føler at jeg får mer kontakt med de eldre barna. Jeg synes det var greit å hjelpe barna med oppgaver som de satt å jobbet med i timene, og noen ganger fikk jeg i oppgave å ta med en elev ut på gangen som trengte ekstra hjelp med oppgavene. Dette synes jeg også gikk veldig fint. Hver tirsdag når jeg jobber der har elevene på hele skolen midttime, hvor de alle er ute å gjør forskjellige aktiviteter som de har lyst til å gjøre. Jeg synes skolen er flink til å holde elevene i aktivitet ved å ha turdag en dag i uka, midttime en dag i uka osv. Det jeg synes er litt vanskelig ennå er å holde barna i ro når de f.eks. har samlingsstund og være streng mot dem hvis de gjør noe de ikke skal. Jeg tror kanskje det har litt med å gjøre at ikke barna ser på meg som en voksen og ansvarlig sånn som de andre, siden jeg er ungdom. Men jeg tror nok etterhvert som jeg har vært der litt mer, at det kommer til å gå bedre og bedre. Jeg synes det var bra at vi fikk 4 dager til å bli ordentlig kjent, for det er vanskelig å bli kjent med barn, ansatte og stedet hvis vi ikke hadde vært der de dagene, siden vi bare er der en dag i uken ellers.

4 kommentarer:

Jørgen sa...

veldig bra inlegg;)

MARITA sa...

yey. bra skrvet cathrine, det var fint og utfyllende, og du fikk med det meste, men du glemte kosthold, men ellers var det greaaat. haha :D:D

Marthe sa...

bra du har skrevte så mye cathrine:) må være gøy å få så mye ansvar at du får hjelpe barna i xtra hjelp. må være litt spennende og utfordrene.

Anette sa...

Hei Cathrine
Så bra at du synes det er morsomt å jobbe i skolen! synes man det er moro og trives lærer man antagelig mye også :-)

Så spennende å få ansvar for å ta ut elever som trenger litt ekstra hjelp! Flott at det gikk så fint!

Forstår godt at det kan oppleves litt vanskelig å få elevene til å sitte rolig i samlingsstunden... ofte "prøver" elevene ut nye voksne, så det du opplever er ganske vanlig... men slitsomt da :-) Enig med deg, det blir nok lettere etter hvert som du har vært der en stund... og blitt bedre kjent med elevene og de med deg.

Så bra at du hadde utbytte av å være på praksisplassen de første 4 dagene!