onsdag 12. november 2008

Tverrfaglig oppgave uke 45 og 46

Vi hadde en oppgave på skolen som gikk ut på at vi skulle utføre en aktivitet som passer for barn fra 1 – 3 år. Vi valgte bare en aktivitet som passet for 3 åringer, og utviklingsområdet vi valgte var fysisk og motorisk. Fra rammeplanen valgte vi området kunst, kultur og kreativitet. Vi skulle velge en aktivitet som passet til det utviklingsområdet og den rammeplans-området vi valgte. Vi valgte da å først starte med å synge lille Petter edderkopp, hvor barna skulle bruke hendene sine samtidig som de sang, så de trener opp motorikken i hendene sine, samtidig som de synes det er gøy og er sosiale. Deretter valgte vi en male-aktivitet hvor barna skulle gå ut i naturen å bruke sansene sine og finne blader, kvister, steiner og andre ting de fant ute, til å bruke til maleoppgaven. De skulle ta maling på tingene de hadde funnet f.eks. og trykke det ned på et stort ark de hadde fått. Vi valgte å gjør denne aktiviteten fordi barna skal bruke sansene sine, være kreative og utvikle motorikken sin.

Litt av det som kjennetenger 3 åringen er at de er nysgjerrige og spør om ting om og om igjen. Lek er viktig i denne alderen, og i forhold til før da de var veldig egosentriske og lekte mest for seg selv, begynner de nå å leke litt mer ved hverandre. Øvelseslek og symbolsk rollelek er noe som også kommer i denne alderen. Å sette ord på egne, og andres følelser kommer også i denne alderen, og de kan få følelsen av skam og få skyldfølelse hvis de for eksempel har gjort noe slemt mot en i barnehagen og de ser det andre barnet blir lei seg. Men på den andre siden kan de også føle stolthet når noen for eksempel roser dem for noe bra de har gjort. Barnet begynner å fortelle mer om seg selv og andre, og de begynner å skape en identitet.

Ingen kommentarer: